رسانه عطرگلاب

آموزش تدوین و فیلم سازی به زبان ساده

برای انتخاب نما در تصویربرداری به چه عواملی باید توجه کرد؟

انتخاب نما در تصویربرداری,کاور

قطعا کار دوربین چیزی بیش از یک تصویر برداری ساده از صحنه می باشد و تصویر گرفته شده می تواند حس و یا مطلب خاصی را به بیننده انتقال دهد. همانطور که میدانید انتخاب و محاسبه نما در تصویربرداری یکی دیگر از موضوعات بسیار مهم می باشد که می توان از این طریق چیزی را در معرض توجه مخاطبان قرار داد و یا حتی به آنها دیدی کلی از فضا داده و امکان سیر در تصویر و انتخاب نقاط مورد توجه را ایجاد کرد. می توان در فیلم برداری بخشی از صحنه را انتخاب کرده و جوری از آن تصویر گرفت که مهم ترین بخش صحنه به نظر بیاید و یا می توان کاری کرد که چیزی در صحنه کاملا بی اهمیت جلوه کند. هر یک از این موارد گفته شده یک نما هستند و ما برای اینکه بتوانیم به تصاویر گرفته شده نظم خاصی ببخشیم باید یاد بگیریم که این نما ها را دسته بندی کنیم. نما ها قابلیت تاثیر گذاری خیلی زیادی بر روی افراد دارند و به همین دلیل باید جدی گرفته شوند.

به طور کلی، نما به مقداری از تصویر که هدف مورد نظر ما در تصویر برداری را پوشش می دهد گفته می شود. نما ربطی به اندازه ی تصویر ربطی ندارد، بدین معنا که یک نما را هم می توان با عدسی زاویه باز و فاصله کم، و یا با عدسی زاویه باز و فاصله زیاد گرفت. نما همان خواهد بود اما در کل این دو تصویر از لحاظ پرسپکتیو و عمق تصویر متفاوت خواهند بود.

نقش فوکوس تصویر در فیلمبرداری

اگر بخواهیم فوکوس تصویر را تعریف کنیم باید بگوییم که وقتی عدسی دوربین از چیزی تصویر دقیق و واضحی می گیرد یعنی بر روی آن فوکوس کرده است. البته فقط چیزی که روی آن فوکوس شده است شفاف و واضح نخواهد بود، بلکه هر چیزی که در اطراف و دور و بر آن قرار دارند نیز ممکن است واضح و شفاف باشند. این موضوع به عمق منطقه فوکوس ربط دارد. این عمق می تواند بسیار متفاوت باشد و در تصویری چند سانتی متر و در تصویر دیگری چندین متر باشد. این ناحیه همان عمق میدان است که قبلا در سایت رسانه فارسی در مورد آن حرف زده ایم. خارج از این عمق تصاویر کم کم شروع به محو شدن می کنند و وضوح و شفافیت منطقه فوکوس در آنها مشاهده نمی شود.

تاثیر عمق میدان در تصویربرداری

عمق میدان- عکاسی-تصویربرداری-فوکوس

حتما می دانید که میزان عمق تا چه حدی می تواند بر تصویر کلی گرفته شده از صحنه تاثیر گذار باشد. ممکن است هنگامی که در حال تصویر برداری از صحنه ای هستید، ناخواسته و بدون دقت و توجه تاثیراتی را روی عمق تصویر اعمال کنید. مثلا هنگامی که فاصله هدف مورد نظر خود و دوربین را کم می کنید یا بر روی بخش مورد نظر خود در تصویر فوکوس یا زوم می کنید، و یا حتی وقتی دریچه عدسی را باز و بسته می کنید ممکن است بدون اینکه بخواهید عمق میدان تصویر را نیز تغییر دهید. تغییر عمق در گرفتن نماهای نزدیک به دوربین بیشتر محسوس می شود. در تعیین عمق میدان فرمول تقریبی این است که یک سوم آن جلوی فاصله فوکوس شده و دو سوم دیگر در پشت این سطح قرار بگیرد. هر چه درجه بندی دیافراگم کوچکتر باشد عمق میدان بیشتر خواهد بود.

  • ۴۶

تنظیم دریچه دیافراگم (دریچه عدسی)

دریچه دیافراگم,دریچه عدسی,کاور,دریچه f,aperture

دریچه دیافراگم یکی دیگر اجزای دوربین می باشد که یک فیلم بردار باید با کاربرد و روش استفاده از آن به خوبی آشنا باشد. عدسی دوربین یک پرده یا دیافراگم دارد که از تیغه پره های فلزی تخت که به یکدیگر اتصال می یابند تشکیل می شود. این عدسی دریچه ای دارد که چرخاندن حلقه آن باعث تغییر در اندازه آن می شود. نام دیگر دریچه عدسی دریچه دیافراگم یا f می باشد. این حلقه دارای درجه بندی هایی است که میزان باز و بسته شدن دریچه را نشانه گذاری می کنند. در واقع این درجات نشان دهنده میزان نور عبوری از عدسی است که بر روی حسگرهای دریافت کننده تصویر در دوربین می افتد. این درجه دارای فلش کوچکی است، بنابراین کافی است این فلش راهنما را بر روی عدد مورد نظر خود قرار داده و نور ورودی به دوربین خود را هنگام فیلم برداری تنظیم کنید.

  • ۷۸

انواع سه پایه دوربین را بهتر بشناسیم

پایه دوربین,هد پایه دوربین,کاور

سه پایه دوربین نقش تکیه گاهی امن و مطمئن را برای دوربین ایفا می کند که در شرایط سخت و تکانهای شدید و یا حتی به هر دلیلی که به ذهنتان خطور کند می تواند ایمنی و امنیت دوربین شما را فراهم سازد. سه پایه دوربین که Tripod نیز نامیده می شود ابزاری قابل حمل بوده و می توان با استفاده از آن ارتفاع دوربین را به اندازه دلخواه تنظیم کرد (از 55 سانتی متر تا دو متر)

کلگی پایه چه کاری انجام می دهد؟

پایه دوربین,هد پایه دوربین,کاور

کلگی پایه یکی دیگر از ابزاری است که یک فیلم بردار حتما باید اطلاعات دقیق و جامعی از نحوه اتصال به پایه دوربین و کاربرد آن داشته باشد. هدف داریم که در این بخش از رسانه فارسی به این موضوع آن بپردازیم و در حد توان اطلاعات خود را با شما به اشتراک بگذاریم. وظیفه کلگی پایه که کلگی پن و یا پن هد نیز نامیده می شود این است که دوربین را به پایه اصلی آن متصل کند. این ابزار دو کار مهم انجام می دهد: اول اینکه این وسیله امکان تکیه گاهی محکم برای دوربین بر روی پایه را فراهم می سازد، دوم اینکه به فیلم بردار امکان حرکات دوربین به هر سمت و سویی چه بالا و پایین و چه چپ و راست را می دهد.

ویژگی دوربین های استودیویی

دوربین های استودیویی,کاور

دوربین های استودیویی نوع دیگری از دوربین ها هستند که در این بخش از سایت رسانه فارسی قصد داریم در مورد آنها صحبت کنیم. این نوع دوربین ها معمولا در تولیدات تلویزیونی و سینمایی کاربرد دارند و نوعی بسیار مجهز و پیشرفته از دوربین ها را شامل می شوند که تصاویری فوق العاده با کیفیت ارائه می کنند. دوربین های استودیویی می توانند به دوربین های دیگر نیز وصل شده و تصاویر اخبار، فیلم ها، ورزش ها و کلیه محصولات تلویزیونی دیگر را فیلم برداری کنند. دوربین های استودیویی در صورتی که خارج از استودیو به کار گرفته شوند حتما باید در مکانی ثابت قرار بگیرند.

  • ۲۸

ویژگی دوربین های پرتابل

دوربین,دوربین سبک,دوربین پرتابل,دوربین فیلمبرداری,کاور

اگر نگاهی به اطراف خود بیاندازیم حتما توجهمان به انواع دوربین های پرتابل جلب خواهد شد. این نوع دوربین ها همه جا وجود دارند و استفاده از آنها بسیار آسان است. دوربین های پرتابل عموما در برنامه های خبری، فیلم برداری در خارج از استدیو، و حتی در فیلم برداری های کوتاه درون استودیو به طور فراوان مورد استفاده قرار می گیرند. در سایت رسانه فارسی خواهیم دید که این دوربین ها در شرایط متعددی کارایی دارند و ظرفیت آنها در اشکال تک سی سی دی تا اشکال سه سی سی دی که  با کیفیت ترین تصاویر را ارائه می دهند قابل استفاده می باشد.

دوره رایگان آموزش پریمیر و کسب درامد از تدوین فیلم

برای نمایش مطلب باید رمز عبور را وارد کنید
  • ۲۵
Designed By رسانه فارسی Powered by Bayan